Cazacu11 3 Semnalează Publicat 15 Martie, 2023 (modificat) Salutare tuturor! Urmeaza sa instalez un sistem fotovoltaic la rulota- Kip Grey Line EK 44- si as vrea sa stiu daca sunt pe drumul cel bun, poate ma puteti ajuta. Am luat pana acum: panou solar de VDS Power de 410W, suporti panou, controller Victron Smart Solar 75/15, invertor de 1800W, cabluri, adeziv Dekasyl MS5, cabluri de 4mm. As vrea sa conectez invertorul la reteaua 220V a rulotei. Ce ar trebui sa mai pun in plus? Multumesc de raspunsuri Modificat 15 Martie, 2023 de Cazacu11 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cosmin B 181 Semnalează Publicat 16 Martie, 2023 Victron Smart Solar 75/15 nu poate inghiti decat 220 W pe 12V de la PV. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cazacu11 3 Semnalează Publicat 17 Martie, 2023 La 16/03/2023 la 13:03, Cosmin B a scris: Victron Smart Solar 75/15 nu poate inghiti decat 220 W pe 12V de la PV. Multumesc frumos de raspuns! Am schimbat controllerul cu unul 100/30. Am luat si un comutator de transfer automat. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 326 Semnalează Publicat 17 Martie, 2023 Depinde cat vrei sa mai bagi in sistem. Un smart shunt, il gasesc extrem de util ca sa echilibrezi consumul in functie de cat da panoul, asta ziua, iar dimineata urmatoare sa stii cat ai papat noaptea din baterie si cum stai, in functie si de cat de senin e cerul. Daca urmeaza sa fie f intunecat toata ziua, trebuie sa mai ai o varianta gen incarcat de la alternator sau un incarcator de baterie la 230v si te conectezi la camping (daca nu are invertorul intrare de 230V). Un intrerupator bipolar (disjunctor) intre solar in controller, ca sa decuplezi panourile in caz de ceva, de ex daca deconectezi bateria din cine stie ce motiv. O siguranta (preferabil automata) intre baterie si invertor, marimea depinde de cat vrei sa tragi din baterie. La 1500w probabil undeva la 120A, dar trebuie sa ai si baterie pe masura si cabluri macar de 35mmp, papuci de calitate si sertizare ca lumea. O siguranta de 6-10A pe iesirea din invertor, pt rulota preferabil clasa B (e vorba de intarzierea la declansare in caz de depasire a amperajului, la clasa B declanseaza repede fata de clasa C). Cablurile presupun ca sunt de solar. Eu am mers pe 6mmp la un panou de 455w. 1 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Marius Viorel 76 Semnalează Publicat 22 Martie, 2023 La 15/03/2023 la 14:53, Cazacu11 a scris: Salutare tuturor! Urmeaza sa instalez un sistem fotovoltaic la rulota- Kip Grey Line EK 44- si as vrea sa stiu daca sunt pe drumul cel bun, poate ma puteti ajuta. Am luat pana acum: panou solar de VDS Power de 410W, suporti panou, controller Victron Smart Solar 75/15, invertor de 1800W, cabluri, adeziv Dekasyl MS5, cabluri de 4mm. As vrea sa conectez invertorul la reteaua 220V a rulotei. Ce ar trebui sa mai pun in plus? Multumesc de raspunsuri Asa am facut si eu ca tine la inceput. Mi-a parut rau dupa aceea pentru ca nu am luat un Victron Multiplus in loc la invertor. Asa puteai lega Multiplus la rulota si totul trecea prin el, inclusiv alimentarea 220V exterior a rulotei. Asa face singur trecerea si incarca bateria din 220V la 12V cand nu este extern. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cosmin B 181 Semnalează Publicat 22 Martie, 2023 Cum se combina Multiplusul cu incarcatorul solar? Amandoua in paralel pe baterie? Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 326 Semnalează Publicat 22 Martie, 2023 în urmă cu 4 ore, Cosmin B a scris: Cum se combina Multiplusul cu incarcatorul solar? Amandoua in paralel pe baterie? In cazul cel mai simplu da. Trebuiesc configurate ambele la tipul de baterie si trebuie ceva atentie sa nu dai curent mare in baterie. Daca ai si smart shunt, minusul ambelor la iesirea din smart shunt (minusul doar, ca smart shuntul se conecteaza in serie pe minus). Daca ai lifepo4 ar fi bun si un bms extern, cu atat mai mult daca ai doua sau mai multe baterii, sau daca intra in joc si alternatorul, si atunci conectarea se face la/prin bms. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 326 Semnalează Publicat 22 Martie, 2023 în urmă cu 6 ore, Marius Viorel a scris: Mi-a parut rau dupa aceea pentru ca nu am luat un Victron Multiplus in loc la invertor. Exista si de alte marci care fac doar asta, la pret mult mai mic. Nu ca multiplusul nu merita, insa doar daca folosesti cate stie sa faca, sau macar o parte. Daca ai lifepo4 sau vrei un sistem mai complicat bazat pe victroane, atunci da. Am un multiplus la duba si inca unul chinezesc pe centrala termica cu o baterie auto. Daca l-as conecta la o baterie lifepo4 n-as avea cum sa-l configurez. Sau il las asa, bazat pe "larghetea" bateriilor lifepo4 in ce priveste tensiunea de incarcare, ca in ce priveste curentul, litiul accepta curenti de nu prea ai sa ii dai cat ar vrea ele. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cosmin B 181 Semnalează Publicat 22 Martie, 2023 34 minute în urmă, Viorel K a scris: In cazul cel mai simplu da. Trebuiesc configurate ambele la tipul de baterie si trebuie ceva atentie sa nu dai curent mare in baterie. Daca ai si smart shunt, minusul ambelor la iesirea din smart shunt (minusul doar, ca smart shuntul se conecteaza in serie pe minus). Daca ai lifepo4 ar fi bun si un bms extern, cu atat mai mult daca ai doua sau mai multe baterii, sau daca intra in joc si alternatorul, si atunci conectarea se face la/prin bms. Cand sunt ambele pe incarcare (PV produce, grid prezent) nu-si faulteaza reciproc profilele de incarcare? Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cazacu11 3 Semnalează Publicat 22 Martie, 2023 Am montat sistemul pe rulota si e totul ok pana acum. Am pus un comutator automat monofazat- ATS- la care am legat intrarea de retea 220V si invertorul. In functie de inputul prezent, acesta comuta automat pe sursa respectiva. Nu am apucat sa testez foarte mult cat produce panoul, am vazut doar ca la ora 10 dimineata, cand soarele inca nu era sus, a bagat in jur de 240-250W, pun aici un screenshot din aplicatie. Apoi, a intrat in modul Float si nu a mai bagat. O sa ies in weekend vreo 3 zile si o sa testez atunci mai intens. Nu stiu cum sa imi dau seama cat curent mai am disponibil in baterie pana sa ajung la 50%, de exemplu. O sa pun o protectie pentru baterie, sa nu scada mai mult decat i-ar fi bine. Dar pana acolo, cum stiu cat curent s-a dus din baterie? Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 326 Semnalează Publicat 23 Martie, 2023 în urmă cu 17 ore, Cosmin B a scris: Cand sunt ambele pe incarcare (PV produce, grid prezent) nu-si faulteaza reciproc profilele de incarcare? In folclor parerile sunt impartite. Cei de la victron nu interzic sau contraindica incarcarea de acest fel. în urmă cu 14 ore, Cazacu11 a scris: Nu stiu cum sa imi dau seama cat curent mai am disponibil in baterie pana sa ajung la 50%, de exemplu. Ti-am raspuns mai sus ca iti recomand un smart shunt. El iti spune (cu aplicatie pe telefon) starea bateriei, cand a fost incarcata full ultima data, cat te mai tine cu consumul momentan etc. Trebuie doar configurat la inceput. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Negut Cosmin 25 Semnalează Publicat 23 Martie, 2023 în urmă cu 2 ore, Viorel K a scris: In folclor parerile sunt impartite. Cei de la victron nu interzic sau contraindica incarcarea de acest fel. Ti-am raspuns mai sus ca iti recomand un smart shunt. El iti spune (cu aplicatie pe telefon) starea bateriei, cand a fost incarcata full ultima data, cat te mai tine cu consumul momentan etc. Trebuie doar configurat la inceput. Salutare, Viorel, Sambata ma apuc sa imi montez sistemul solar si as vrea sa includ un shunt. Ai vreo recomandare in acest sens? Exista vreo alternativa la Victron? Multumesc. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 326 Semnalează Publicat 23 Martie, 2023 în urmă cu 7 ore, Negut Cosmin a scris: Sambata ma apuc sa imi montez sistemul solar si as vrea sa includ un shunt. Ai vreo recomandare in acest sens? Exista vreo alternativa la Victron? Imi pare rau dar nu am studiat piata in ce priveste alte marci. Am mers pe Victron, sistem destul de "bogat", pe lifepo4. Am avut noroc cu o reducere de 30% de Craciun la un dealer Victron, dar si asa era gata sa imi vand un rinichi. De la Victron presupun ca iti e suficient smart shuntul de 500A/50mV (in "traducere", daca trec prin el 500A, care e si maximul suportat, o sa fie o cadere de tensiune pe el de 50mV, asta insemnand de fapt o pierdere, dar e totusi mica). Succes. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Marius Viorel 76 Semnalează Publicat 27 Martie, 2023 La 22/03/2023 la 19:02, Cazacu11 a scris: Am montat sistemul pe rulota si e totul ok pana acum. Am pus un comutator automat monofazat- ATS- la care am legat intrarea de retea 220V si invertorul. In functie de inputul prezent, acesta comuta automat pe sursa respectiva. Nu am apucat sa testez foarte mult cat produce panoul, am vazut doar ca la ora 10 dimineata, cand soarele inca nu era sus, a bagat in jur de 240-250W, pun aici un screenshot din aplicatie. Apoi, a intrat in modul Float si nu a mai bagat. O sa ies in weekend vreo 3 zile si o sa testez atunci mai intens. Nu stiu cum sa imi dau seama cat curent mai am disponibil in baterie pana sa ajung la 50%, de exemplu. O sa pun o protectie pentru baterie, sa nu scada mai mult decat i-ar fi bine. Dar pana acolo, cum stiu cat curent s-a dus din baterie? Ori SmartShunt de la Victron care iti spune cat mai ai in baterie, ori o protectie de baterie care nu lasa sa descarci sub un anumit voltaj ales de tine. In cazul asta n-o descarci mai mult de 50%. Dar grija mare conteaza tipul de baterie. Daca ai LiFePo4 atunci iti trebuie SmartShunt musai, fara ala nu-ti poti da seama niciodata cata capacitate mai ai in ea ca voltajul in 90% din capacitate e la fel aprox. La restul de baterii cu plumb acid de orice fel ajunge protectia de baterie de la Victron care e mult mai ieftina, dar merge doar la acel tip de baterii. Astora le scade voltajul odata cu capacitatea si asa protectia isi da seama cand sa taie curentul. https://www.victronenergy.com/battery-monitors/smart-battery-shunt https://www.victronenergy.com/battery_protect/smart-battery-protect Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cazacu11 3 Semnalează Publicat 4 Aprilie, 2023 La 27/03/2023 la 9:25, Marius Viorel a scris: Ori SmartShunt de la Victron care iti spune cat mai ai in baterie, ori o protectie de baterie care nu lasa sa descarci sub un anumit voltaj ales de tine. In cazul asta n-o descarci mai mult de 50%. Dar grija mare conteaza tipul de baterie. Daca ai LiFePo4 atunci iti trebuie SmartShunt musai, fara ala nu-ti poti da seama niciodata cata capacitate mai ai in ea ca voltajul in 90% din capacitate e la fel aprox. La restul de baterii cu plumb acid de orice fel ajunge protectia de baterie de la Victron care e mult mai ieftina, dar merge doar la acel tip de baterii. Astora le scade voltajul odata cu capacitatea si asa protectia isi da seama cand sa taie curentul. https://www.victronenergy.com/battery-monitors/smart-battery-shunt https://www.victronenergy.com/battery_protect/smart-battery-protect Am iesit cu rulota in weekendul trecut la Pestera, Brasov. Am stat off-grid si a fost bine, nu am dus nicio lipsa in ceea ce priveste curentul (nici de altele, de altfel). Consumatorii pe care i-am avut: frigiderul pe 220 in timpul zilei (noapte pe gaz), ventilatorul de caldura Trumavent- a mers aproape continuu, laptop cu incarcator de 65W, pompa de apa, espressor de 1100W, incarcat doua telefoane. A fost si soare, a si plouat, a fost si partial noros, iar sistemul a bagat curent in baterie cand avea nevoie. Cel mai mult a bagat in momentul in care am folosit espressorul, cam 330W si era partial noros. Ventilatorul de la invertor a ponit doar cand am bagat espressorul. Am comandat un modul Smart Battery Protect de la Victron si urmeaza sa il montez, ca sa ma asigur ca nu va scadea curentul mai mult decat e nevoie. Legat de monitorizare, modului de la Victron este foarte scump pentru ceea ce e nevoie. In schimb, am comandat acest modul https://www.sigmanortec.ro/modul-indicare-stare-baterie-de-panou-8-100vdc-cu-lcd Costa 40 lei, fata de 800 lei la Victron. 2 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Marius Viorel 76 Semnalează Publicat 6 Aprilie, 2023 Apropo de folosirea unui ATS. La rulota e mai delicata treaba fata de casa. De ce? Pai pt ca apar ineficientele si cum la rulota nu o sa ai in general o baterie monstru de regula, atunci conteaza fiecare Amper folosit. Astfel, cel mai bine e sa folosesti ce se poate pe 12V direct din baterie si restul pe 220V. Un ATS nu tine cont de treaba asta doar iti proritizeaza sursa de curent in rulota: sursa externa 220V sau invertor, atat. Nu-i pasa de 12V ca nu lucreaza cu el. Aici vine Multiplus-ul ala ce ziceam eu in joc si mai are inca si alte functii misto pe langa asta. Evident, daca nu te intereseaza pierderile de curent de la 12V la 220V atunci da, merge si asa. Dar, cum spuneam, la rulota totul e pe eficienta. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
George Popovici 37 Semnalează Publicat 17 Mai, 2023 Salut @Cazacu11, Multumesc pentru informatii. As avea 2 intrebari: 1. Cum ai facut cu impamantarea? Ma refer la cazul cand esti off camping si mergi pe invertor. Ce riscuri ar fi? 2. Banuiesc ca rulota avea deja un incarcator de baterii pentru cazul cand era conectata la 220v. Daca este asa, in cazul functionarii pe invertor acest incarcator nu trebuie sa mai funcioneze. Cum ai tratat situatia (daca a fost cazul). Multumesc si numai bine! P.S. Pentru monitorizare VRM Victron, eu am folosit un RaspberryPy pe care am instalat Venus OS. Functioneaza OK. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cazacu11 3 Semnalează Publicat 19 Mai, 2023 La 17/05/2023 la 10:32, George Popovici a scris: Salut! 1.Nu am facut nimic legat de impamantare. Ca sa fiu sincer, nu prea stiu nimic legat de asta- daca avea deja si nu a fost cazul, sau daca nu are, dar o sa ma interesez. Practic, am cablurile care vin de la panou si intra in charger si de acolo in baterie; din baterie se duc in comutatorul de retea si apoi in reteaua de 220 a rulotei. Urmeaza sa pun si un Battery protect inainte de invertor. Mai mult de atat nu stiu (nici nu ma prea pricep la electrica). 2. Da, rulota avea deja incarcator la 220V. Cand am conectat invertorul prima data, a inceput sa bage si incarcatorul curent in baterie. Adica, lua curent din baterie prin invertor si băga din nou acelasi curent prin incarcator. Solutia a fost sa scot din priza incarcatorul si sa il bag in priza cand e conectata rulota la 220V. Nu m-am conectat pana acum la 220V de cand am sistemul, desi am iesit de 3 ori cate 3-4 zile. La 17/05/2023 la 10:32, George Popovici a scris: Salut @Cazacu11, Multumesc pentru informatii. As avea 2 intrebari: 1. Cum ai facut cu impamantarea? Ma refer la cazul cand esti off camping si mergi pe invertor. Ce riscuri ar fi? 2. Banuiesc ca rulota avea deja un incarcator de baterii pentru cazul cand era conectata la 220v. Daca este asa, in cazul functionarii pe invertor acest incarcator nu trebuie sa mai funcioneze. Cum ai tratat situatia (daca a fost cazul). Multumesc si numai bine! P.S. Pentru monitorizare VRM Victron, eu am folosit un RaspberryPy pe care am instalat Venus OS. Functioneaza OK. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
George Popovici 37 Semnalează Publicat 19 Mai, 2023 Am inteles. Merci de raspuns. Ce as mai face eu: as lega carcasa invertorului (cred ca are un surub de impamantare) la sasiul rulotei unde cred ca este legata la impamantare si instalatia de 220v (ar trebui sa fie un fir verde / galben legat la sasiul rulotei la un moment dat). La iesirea AC din invertor as pune o siguranta diferentiala. Se va declansa la orice curent care se va scurge prin impamantare, practic in cazul in care ar fi o diferenta de curent intre tur si retur in invertor. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri