Eugen David

Instalatia electrica la rulota si incarcare baterie

4 postări în acest subiect de discuţie despre Instalatia electrica la rulota si incarcare baterie

Instalatia electrica la rulota si incarcare baterie

Eugen David

hi

Din nou va salut dragi colegi!

Am tot citit dar si scris prin diferite topicuri despre ce si cum am realizat eu la rulota mea privind instalatia electrica in sensul autonomiei electrice!
Se pare ca nimeni nu citeste, ori nu vrea sa ia in considerare! Este mai usor sa intrebi din nou decat sa te documentezi, cred, zic si eu! tamp

Apropo, niciodata vreuna din variantele alese n-o sa-ti satisfaca toate doleantele tale implicit ale "incarcarii bateriei" de la rulota!

Fiecare din solutiile alese cu avantaje si dezavantaje! Nu le mai enumar aici,  le stim foarte bine si daca ai panouri si nu este soare si daca ai generator si nu ai benzina, ai benzina dar faci zgomot etc...!

Asadar in acest sens, eu am cautat sa acopar cam toate posibilitatile de incarcare a bateriei de la rulota in scopul asigurarii independentei energetice in off camping, dar si in onn camping!

Cei drept, in acest sens valoarea investitiei este un pic mai consistenta!

Deci, sa reluam: cand cumparasem rulota, nici actuala dar nici prima nu stiam mare lucru despre rulote, nici cu internetul nu le aveam, (nu le am nici acum in mod special),  nu stiam nici de aceste forumuri unde este atat de multa informatie despre diferitele subiecte.Nu trebuie dacat sa ai timp si "sa te-narmezi cu rabdare" sa poti cauta si citii!

Fac referire doar la rulota actuala; am cumparat-o in urma mai multor luni de cautare pe site-urile de specialtate de vanzari! Printre altele urmaream sa-mi placa, cel putin optic, sa fie de an mai bun, (prima avea af "87, actuala "96), sa aiba neaparat 2 posturi de dormit, sa nu fie foarte grea dar nici prea scumpa sa nu fie!

Intr-un final m-am decis gasin una ce-mi placea cel putin optic, si unde, normal unde sunt cel mai multe rulote, adeca la Bucuresti!

Proprietarul fost, o tinea la parintii lui in Calugareni! Era inmatriculata!

Cand am vazut-o la fata locului chiar mi-a placut! Dovada ca am si cumparat-o!

10930140_835512123168508_13150510342174610923451_835511573168563_49198297874390610426304_835511189835268_148885938481608

Normal ca nu este cea mai buna si cea mai frumoasa, dar cea mai buna rulota este cea pe care ti-o poti permite!

Nu era dotata de fabricant decat pentru onn camping, fostul proprietar n-o tinu-se decat "un an si-un pic" si nu-i facuse nimic imbunatatiri in nici o privinta, daramite electric!

Acum despre dotarile ei in materie de instalatie electrica: alimentarea standard la 220v, tablou 220/12v, prize cu functionarela 220v, lumini la interior la 12v alimentate prin trafo ei, functionarea frigiderului 220v si gaz iar in timpul transportului alimentarea lui la 12v de la masina si normal iluminarea si semnalizarea rutiera!

Fisa ei de la protap era cu 13 pini, la masina aveam cu 7 pini, dar aveam si adaptoare! Cert este ca nu erau modificari la 12v si a functionat instalatia rutiera, mai putin lumina in ea implicit frigiderul la 12v, Nu aveam eu pe masina la vremea respectiva circuitul suplimentar!

11117706_859271710792549_1575687426_n.jp11225662_859271780792542_1982255143_n.jp11208830_859271864125867_601329435_n.jpg

Am ajuns cu bine acasa, am facut schimbarea de proprietar implicit de CI, (nu vroiam sa fiu al 2-lea pe carte, apare pe spate, duplicat doar).

11216269_859828520736868_589264817_n.jpg11124018_845410322178688_656096326_n.jpg11693120_886806431372410_1971541423_n.jp

Acum au inceput  "problemele"! Pe forumuri, pe youtube unde erau postate de catre colegi anumite iesiri dar si in iesirile mele personale vedeam cum si ce aveau in dotare!

Asa a inceput "goana" mea dupa anumite dotari/imbunatatiri la rulota de natura electrica si nu numai! Ati cam vazut ce am postat in diferite topicuri despre asta!

In prima faza am achizitionat un generator, un "chinezism" efectiv de 850w, asta pentru a-mi asigura in off camping independenta, dar cam atat fiindca nu-l puteam folosii tot timpul! Nu stateam tot timpul langa rulota, deranja zgomotul, noaptea trebuia oprit, strans, depozitat etc!

11001830_844453898940997_713036945366407

Am hotarat in continuare sa-mi achizitionez baterie independenta la rulota sa "marezolv" cu incarcarea ei nu numai desa sap peste tot! la redresor ori prin generatorul ce era dotat cu acesta functie dar si printr-un panou solar! Zis si facut, am inceput sa "sap peste tot" in acest sens! Si asa au aparut: prima baterie, redresoare dedicate, invertoare cu sinus modificat de 600w dar si unul cu sinus pur de 150w, televizoare la 12v, echipament de receptie la 12v, un panou pentru protectia si distribuirea la 12v in incinta rulotei, si nu in ultimul rand un panou fotovoltaic policristalin de 100w, releu regulatos solar de 10A urmat de unul de 20A candam cumparat si al 2-lea panou fotovoltaic monocristalin de asta data tot de 100w, dar si cea de-a 2-a baterie de 120Ah si multe altele!!!

11245391_862458857140501_1751813948_n.jp11245433_859489870770733_612090893_n.jpg11178565_851529158233471_706462255_n.jpg

 

11134411_846363218750065_1760557949_n.jp

11116034_848577038528683_1979425771_n.jp11166118_859189627467424_285949497_n.jpg11225557_859189690800751_1051652750_n.jp11128413_860946827291704_613510933_n.jpg11117498_859270204126033_55176238_n.jpg?11251424_860370700682650_100158886_n.jpg1493174_632810640105325_25482232_n.jpg?o1451442_610462605673462_2101214643_n.jpg11269492_866237220095998_1738745839_n.jp11301419_867785516607835_148492352_n.jpg

Deci ca prima optiune am ales sa montez primul panou fotovoltaic de 100w, cel policristalin, si anume pe rulota, (se vede-n poza)! Implicit inainte de asta am facut "1001" de teste si masuratori cu cat scoate panoul si tensiune dar si curent, atat in soare cat si la umbra, intunecat, mai putin intunecat etc, atat in gol cat si cu sarcina!

Nu mai pun aceste masuratori, le-ati vazut in postarile mele, in schimb imi spun parerea vis a vis de asta!

Bine "puncta" un coleg caci datele inscrise pe spatele lui in aceea "indicatie" sunt totusi pe departe de a fi adevarate, sunt totusi pentru conditii optime de test, in soare maxim etc...pe cand la umbra, fara soare , seara etc...nu produce mai nimc!

Dar plecand de acasa cu bateria incarcata in diferitele moduri, la iesiri este mai usor sa intretina oarecum bateria incarcata, sa o reancarce pe timpul zilei cel putin partial cu ce s-a consumat peste noapte!

Asa ca montand panoul pe rulota iar fiind la umbra "atelajul", normal ca nu este incarcare, undemai pui ca nici sa rotesti panoul dupa soare n-ai cum! Deci am luat al 2-lea panou monocristalin de asta data tot de 100w, pe care sa-l montez/instalez dupa bunul plac in soare fiind dotat cu un cablu lung de 20m. Asa ca am testat si diferitele moduri de a-l pozitiona, inclinatia optima constatata de mine in urma masuratorilor etc...

Fiind totusi intr-o locatie off camping la mare bunaoara fara umbra nu prea este nevoie de cel de-al 2-lea panou, dar cum cautam umbra l-am cam pus de pomana pe rulota!

11221576_913284498724603_40070785269750811954611_915926615127058_60205984029902412312331_956252184427834_2038201068_n.jp12319313_956251594427893_1172692129_n.jp

Bunaoara in aceste locatii unde am campat recent nici nu se  vede panoul, de ce oare l-am pus acolo? Spun tot eu, din inconstienta cred!

Acum pe rulota este ferit, nu ramai fara el etc...dar cel putin la transport pe timp de zi cu soare "te ajuta cu incarcarea", cum de altfel si in locatie cu soare!

Iar fiind mobil pe care sa-l pui dupa bunul plac in soare (se vede-n poze) este mai vulnerabil, depinde de locatie!

Cert ca plecand de la rulota si revenind doar mai "pe seara" i-l pozitionam in asa fel ca sa fie in soare maxim in timpul amiezii, lasandu-l indreptat spre "soarele de dimineata" in timpul amiezii intra "in con de umbra" si incarcare "zero". Daca l-ai monta la orizontal ca si pe rulota ai avea incarcare toata ziua dar nu la valori maxime! Fiecare alege!

Intr-o locatie unde esti pe langa rulota nu-i problema, i-l poti intoarce cum iti doresti, adeca cum e mai bine!

Acum ca am tot facut la montaje, teste si verificari, de la montajul in paralel a 2 baterii, am ales tot varianta "una" singura!

Si am instrainat una dintre ele! Culmea in vara "m-a lasat " cea detinuta ! De ce ? Va voi povestii ulterior!

Dar si alte modificari si despre ce am facut pentru posibilitatea de a incarca bateria si in mers de la masina tot intr-o postare viitoare, si inca despre multe altele tot in legatura cu "electrica " la rulota mea!

Va astept si cu comentarii, intrebari etc...

superok

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Cornelsavu

Eugen cum ai rezolvat problema legarii celor doua panouri la un singur regulator cand unul este la umbra si celalalt la soare? Eu am incercat cu ele in paralel si chiar daca teoretic cel din umbra nu ar trebui sa manance din curentul celui pus la soare eu am impresia ca totusi o face.

Ex: cel de la umbra ( monocristalin ) de 130W scotea in gol 13V , celalalt tot monocristalin de 50W pus in soare scoatea 17, 5V . Puse in paralel direct  ajungeam la 16V, puse in paralel printr-o dioda dubla aveam 17, 3 V. Nu am avut din pacate decat un ampermetru analog cu scala 0 - 30A , care la 1, 5A cat scotea cel de 50W nu simtea nimic cand il cuplam pe cel de 130W in paralel. 

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Eugen David

Cornelsavu! Nu am dat prea mare importanta acestui lucru, intrarile de la ambele panouri sunt legate permanent intr-o cutie de borne inainte de regulator!

Cablul celui mobil este si el legat si pozat permanent la interior in rulota, ceiia ce depaseste i-l am adunat frumos intr-un colac ce-l scot afara si-l intind la nevoie printr-o usa de vizitare gen cea dela toaleta fixa! Are o fanta in ea de fabrica ce-mi permite sa inchid usa cu el scos afara!

Usa de vizitare am montat-o eu special in acest sens! Corespunde sub bancheta din spatele rulotei exact in capatul ei, ceeia ce-mi permite a avea acces mult mai usor la lucrurile depozitate acolo!

10626674_916584411727945_3756836472922141535392_631991790187210_1587129093_n.jpg1536489_631992076853848_389120202_n.jpg?558238_631992356853820_1193265304_n.jpg?

Dar sa revin la "oile noastre"!

Asadar aveam generator, redresoare, panouri fotovoltaice era ok, dar nu aveam posibilitate de incarcarea bateriei rulotei in timpul mersului implicit de alimentare la 12v a frigiderului rulotei!

Functie la frigider pe gaz aveam, insa nu-l puteam pornii pe gaz, deci obligat trebuia sa fac ceva! Am cumparat o bucata de 3m de cablu dedicat pentru rulote cu 13 fire pentru a-l inlocuii pe cel existent si a putea face alimentare separata de la masina pentru incarcarea bateriei si un circuit pentru functionarea frigiderului in mers!

Cablul fiind special pentru asa ceva avea 2 perechi deconductoare cu sectiune de 2, 5 mm patrati, restul fiind de 1, 5 mm, insa nefolosind-ul,  ulterior l-am vandut!

Deci am cumparat acel cablu dar intre timp studiind instalatia pe sub rulota (in timp ce montam dublura pe dedesupt a podului/pardoselii ei) am ajuns la o alta concluzie, si anume: ce rost avea sa vin eu cu 2 circuite de putere de la masina, sa schimb/suplimentez si circuitele pe masina dar si pe rulota cand putea face asta mult mai usor, rezultatul final fiind acelasi daca nu si mai bun?

Cum am spus pe rulota din cele 7 conductoare ale cablului 2 sunt de putere, de 2, 5 mm patrati, circuit destinat functionarii frigiderului in mers! Asa ca eu am folosit acel circuit pentru incarcarea bateriei din rulota; este o dozo de ramificatie sub rulota, (pana unde vroiam a inlocuii acel cablu),  efectiv o cutie de borne cu legaturi cu papuci auto!

Am sectionat circuitul ce spre frigider de acolo si l-am intregit cu un alt circuit ce merge la baterie pentru a o incarca!

Fiind destul de aproape, cablul circuitului spre frigider ce-l scosesem din cutia de borne, numai bine ca a ajuns in zona unde este bateria si am putut sa alimentez frigiderul fara alte inadituri.

Deci "puscasem 2 iepuri dintr-o lovitura"! Incarcam si bateria in timpul mersului, aveam si posibilitatea de a folosii frigiderul la 12v in mers! Nu se solicita nici asa de mult alternatorul masinii alimentand si bataria pentru incarcare dar si frigiderul!

Chiar nu stiu de ce fabricantul, care-o fi el nu adopta acelasi procedeu? Dar asta-i alta discutie!

Nu zic/spun sa faceti ca mine, dar eu sunt multumit de rezultate! 

Daca nu doresc incarcarea bateriei rulotei in mers foarte usor pot intrerupe circuitul de la masina!  Pe langa alt aparataj montat in circuit am si o sig de 25A, nu mai mare, pe care o pot scoate! Mai este pe acolo montata si o dioda ce nu permite descarcarea bateriei rulotei pe masina! 

La nevoie cu rulota conectata la masina pot sustine bateria rulotei si de la masina!

Apropo, s-a terminat efectiv bateria rulotei, nu mai tinea curent indeajuns, am functiunat cu rulota conectata si de la masina fara nici o problema!

Bateria masinii am schimbat-o in vara in iulie, inainte de a pleca in Italia, avea 5 ani de cand era masina in proprietatea mea, i cu ea am cumparat-o! Cand o fi schimbat-o "neamtu" , chiar n-am de unde sti!

De 2 saptamani am cumparat din nou o baterie auto , din targul de masini, de 100Ah! Era mai descarcata, cu 2 becuri de 55w, H7, intr-o ora nu a scazut de la 9, 3v, asa ca am luat-o cu conditia ca o incarc acasa si o testez!

Baiatul are un magazin sh in Simeria!

Am incarcat-o pe redresor, dar aceleasi sintome, se descarca si ramanea la 9, 3v dupa circa o ora cu 110w consum!

Am chemat pe cineva sa faca rocada cu cea de pe masina, am inlocuit-o de proba dar nici vorba sa invarta electromotorul, asa ca i-am dus-o sambata inapoi si mi-a dat alta! Tocmai schimba bateria de pe masina lui, un BMW, de 3000 cc TDi! Este bateria din pozele urmatoare!

Apoi am zis, cum a mers pe BMW de 3000 sper sa mearga oarece timp si pe rulota mea, mi-a zis ca nu are 2 ani pe masina, nu pot sti, se vede faina fata de cealalta! 

Apropo, stie vreun coleg cum se poate "identifica/citii" anul de fabricatie din datele indicate pe ea, la fel cum se poate identifica DOT-ul la cauciucuri?

Deci pe bateria de acum cand am plecat din Simeria, am pus pe ea un bec de 55w iar dupa circa 2, 5 ore cand am ajuns acasa stand si la cumparaturi etc, era pe ea 11, 9v!

Acum sunt constient ca nu este noua, dar cat de cat, nu-mi pot permite acum una noua dedicata incarcarii solare, prima este achizitionarea unui SUV!!! Apoi restul...

12351102_959303867455999_1658591999_n.jp12336227_959303884122664_1717461712_n.jp12357935_959303904122662_566582890_n.jpg

Acum o testez din nou, se vede valoarea tensiunii in gol dar si cu un consum de 110w (2 becuri H7) dupa ceva timp, sunt curios!

Or fi facand si "polonejii" ceva bun?

Inca este in masina, trebuie sa chem pe cineva sa o schimbe cu cea din rulota, "eu neavand verde la efort"!tamp

Apropo, ieri am testat cea de pe masina, o Varta Silver de 80 Ah, dupa 2 ore cu aceiasi sarcina (2x55w), avea 11, 8v, am dat la automat si a pornit masina fara probleme!

Modificat de Eugen.D

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Eugen David

Uica ca am gasit ceva informatie despre af-ul bateriilor! 

Pe plasticul bateriei sunt stantate/pansonate 4 cifre ce reprezinta saptamana si anul fabricatiei, ca si in cazul dotului la cauciucuri!

Uite pe bateria cumparata sh!

Ramane sa interpretam!

Mai precis sa desleg codul anului! tamp   Saptamana 24 dar anul 51 care-o fi?

12357963_959320510787668_2118441940_n.jp

Am vrut sa pozez si ce stanta este pe bateria masinii dar nu se vede, trebuieste demontata din nou mascarea!tamp

Dar o voi face , poate ajuta mai bine sa interpretez/citesc af-ul, stiind ca este de anul acesta!

Dar pana la urma chiar nu stiu, codul este unic la toti fabricantii , ori difera?

superok

Modificat de Eugen.D

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.