Desii sunt de meserie si am activat in domeniu 35 de ani (ENEL) spre rusinea mea inca nu mi-am realizat o priza de pamant auxiliara/mobila pe care s-o folosesc atunci cand "functionez cu rulota" alimentat la 220 v, dar si cand folosesc invertorul!
Acum si ca de cele mai multe ori folosesc doar "totul la 12v", iar in acest caz nu se justifica!
In schimb am vazut mai multi cazuri de rulotisti ca aveau dar si foloseau asa ceva! Mai precis un tarus de metal indicat a fi galvanizat, inox, crom pentru a nu ruginii si impiedica descarcarea la pamant a supratensiunilor, curentilor mari interveniti in caz de scurtcircuit, etc...cazuri "extreme", bunaoara defecta protectia diferentiala (sigurantele automate).
Datorita suprasolicitarii unei instalatii electrice la rulota, sarcina mare, conductoare subdimensionate/subtiri pot aparea deteriorari de izolatie, in acest caz se poate induce curent pe sasiul rulotei si apar probleme nedorite!
Supratensiuni mai pot aparea si din alte cauze, inducerea unui curent electric in cazul unor descarcari atmosferice-n apropiere, dar si inducerea electrostatica din terte cauze!
Sau pur si simplu deteriorarea izolatiei in dozele de legatura electrica datorita supra sarcinilor de la un consum exagerat!
O "protectie diferentiala" perfect functionala trebuie sa deconecteze/intrerupa alimentarea cu energie electrica, dar ce facem daca ea s-a defectat accidental si nu mai intrerupe alimentarea?
Daca-ati urmarit ca rulotele au si a-l 3-lea fir/conductor pentru contactul de protectie la prize, ce este legat la sasiul rulotei! Dar la pamant cum se descarca in cazuri extreme?
Normal prin ceeia ce trebuie sa facem; priza de pamant auxiliara!
Oricum si daca protectia diferentiala intrerupe circuitul de alimentare sasiul rulotei ramane incarcat electrostatic, si ne poate cauza neplaceri atingand partea metalica a rulotei si pamantul!
Acea energie se va descarca prin persoana care face asta-n necunostinta de cauza!
Rulota fiind pe roti, fiind si calata cu chituci de lemn sub cale vor izola-o fata de pamant, si gata necazul! Doamne fereste!
Tocmai de aceeia este bine si indicat in caz de utilizare a instalatiei la 220 v, sa avem dar sa si folosim aceea priza de pamant auxiliara de care vorbeam!
Acel tarus metalic de 1"- 1, 5" infipt in pamant minim 50 de cm, de care apoi prin intermediul unui conductor flexibil de cupru (min 6- 10 mm partati, cu cat mai gros cu atat mai bine)
legam sasiul rulotei la pamant!
Este bine ca la capetele conductorului flexibil sa punem papuci presati ori si cositoriti dupa caz pentru alega mai usor prin intermediul unor suruburi dar si pentru un contact electric cat mai bun! Dar se poate face si direct cu ochi! Doar cositorit si nepresat exista riscul in caz de supratensiuni mari sa topeasca , cositorul!
Dar nu doresc asa ceva nimanui!
Lungimea conductorului de legatura la pamant? Sa asigure suficienta lui in caz ca suntem campati pe o suprafata betonata, etc...stiu si eu, vreo 2-3 m, in cazuri extreme poate mai mult!
Acum vin si va-ntreb si pe voi dragi colegi, cati aveti si cati folositi in on ori camping rulota legata la pamant?
Eu am sa m-a rezolv, sper ca si voi!
Multumesc!
S-auzim numai de bine!