Traian M 505 Semnalează Publicat 5 Aprilie, 2018 Am la rulota un frigider mare, frumos, corespunzator (vedeti poze) care merge bine pe 220 si pe gaz. Anul trecut am zis sa-l incerc si pe 12V pt drumul spre Grecia sa ajung cu el rece. Ei bine inainte sa plec din Bucuresti l-am tinut 36 de ore sa se raceasca bine pt cand voi lega rulota pe masina. Am legat rulota de masina, l-am trecut pe 12V si am plecat spre Grecia seara. Dimineata cand am ajuns dupa 8 ore de mers peste noapte, nu doar ca nu se mentinuse temperatura racita de 220 cu care am plecat de acasa ci in interiorul congelatorului era aceeasi temperatura ambientala ca in rulota. Ieri mi-am facut putin timp si am zis sa depanez un pic mersul pe 12V sa vad daca e vreo buba. Vedeti in poza 3 alimentarile frigiderului cu cablurile de 12V. Conexiunea notata cu A e pt Rezistenta 12V care incalzeste amoniacul, iar conexiunea B e doar pt Electronica frigiderului. Am masurat tensiunea la amandoua conexiunile A si B in uramtoarele 2 cazuri: 1. frigiderul pornit pe 12V tragand curent de pe bateria(150A) de pe rulota ce e alimentata de panourile solare. a. inainte sa pornesc frigiderul tensiunea si la A si la B era undeva in jur de 13, 9V cat era si pe baterie care era intretinuta de panouri asa. b. am pornit frigiderul pe 12V, regulatorul panourilor imi arata un consum de curent instant de 13, 5 Amperi apoi am masurat apoi tensiunile pe A si pe B: pe A tensiunea scazuse de la 13, 9V la 9.7V iar pe B era aproape de 11V. 2. apoi am testat frigiderul pe 12V cu masina conectata la rulota si cu motorul pornit, am deconectat circuitul care l-ar fi facut sa traga si din bateria rulotei. a. inainte sa pornesc frigiderul tensiunea si la A si la B era undeva in jur de 13V aproximativ cat era si pe bateria masinii care era intretinuta de alternator la aceasta valoare. Alternatorul masinii este cu incarcare inteligenta, monitorizeaza tensiunea pe baterie si o incarca doar cand ea scade sub un anumit nivel (cred ca 12, 8V) altfel o intretine doar pe la 13, 2V. b. am pornit frigiderul pe 12V, tensiunea la A scazuse de la 13V la 7, 7V si la B era aproape de 9, 5V. Ce concluzii am tras eu din aceste masuratori. 1. Frigiderul pe 12V consuma curent instant 13, 5A. 2. Tensiunea pe A(heating element) scade cu 4V si ceva, pe B scade cu vreo 3V fata de tensiunea inainte de pornirea frigiderului. 3. Cand consuma curent ce vine de la autoturism tensiunile pe A si pe B sunt cu 2V mai mici decat cand consuma de pe bateria rulotei care e mai mare ca si capacitate(nu stiu daca are vreo importanta). E clar ca pe 12V frigiderul consuma si curent si tensiune de rupe. Dar de ce nu raceste sau cel putin sa fii mentinut temperatura ce am produs-o pe 220? Ceva idei? @Ionut C. tu stii mai multe, cum ti se pare analiza? Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Marcus.Mihai 9 Semnalează Publicat 5 Aprilie, 2018 Interesant.. ai lasat panourile sa incarce bateria in timpul mersului? Panoul cati watti are? Poate nu incarca corespunzator, asta in princina in care bateria nu mai face fata.(probabil nu e pe gel, cu descarcare lenta) Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Traian M 505 Semnalează Publicat 5 Aprilie, 2018 Panourile 3x130W bagau, bateria pe gel agm vrla dedicata pt sisteme solare, am uitat sa mentionez tensiunea masurata pe baterie statea in 13V, dar la bornele notate cu A ale rezistentei era 9.7V. Oricum eu nu vreau sa folosesc bateria rulotei pe frigider c-o omoara, ci am facut test ca si compratie cu masina. Eu vreau sa imi raceasca pe 12V in mers cand trage curent de la masina. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Ionut C. 653 Semnalează Publicat 6 Aprilie, 2018 Diferența de tensiune între bornele bateriei și cele ale consumatorului este normală. În condiții ideale, cabluri de aur răcite la -273°C, ai fi avut (aproape) aceeași valoare. În realitate fiecare conductor se comportă ca un rezistor înseriat cu consumatorul, astfel doar o parte din tensiune cade pe bornele acestuia. Frigiderul consumă doar energie, iar tensiunea și intensitatea (implicit puterea) scad din motivele explicate mai sus. In afară de asta, puterea de răcire mai slabă pe 12V se datorează puterii mai mici (de incalzire) a rezistentei de 12V față de cea la 220V. Pentru cei cu puteri solare peste 300W și capacitatede stocare peste 150Ah recomand trecerea la frigider pe compresor, cu un mic un efort financiar. Rezultatul va fi peste așteptări ?. 1 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Ionut C. 653 Semnalează Publicat 6 Aprilie, 2018 O mica observatie: Bateriile ori sunt GEL, ori AGM. Sunt doua tehnologii de fabricatie diferite. La cele cu gel se adauga ceva in acid pentru a-l transforma din lichid intr-o masa gelatinoasa, iar la AGM (absorbed glass mat) se introduc niste pãturi absorbante intre placi. Ambele tehnologii au acelasi scop, impiedicarea scurgerii acidului si folosirea acumulatorilor in orice pozitie. La 4/5/2018 la 13:37, Traian M a scris: Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Traian M 505 Semnalează Publicat 6 Aprilie, 2018 Bateria este fix aceasta chiar de aici luata. Deci sa inteleg ca asa de prost merge pe 12v frigiderul de felul lui, nu e nimic neinregula cu el. Doar pt ca sa mearga in mers nu cred ca merita pt mine investitia pt unul cu compresor. Am vazut pe net si parca si pe aici colegul Ninel parca zicea ca se poate lua un frigider pe 220 si schimba compresorul cu unul pe 12V auto. Asa se pare ca iese mai ieftin. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Dragos M 1.964 Semnalează Publicat 7 Aprilie, 2018 Eu nu ma pricep prea mult la electrica dar din experienta iti pot spune ca la camper racit in prealabil la 220 V o noapte, in mers la 12 V racea si mentinea gheata in congelator tot drumul..., am mers si 2-3 zile cu el numai pe 12 v si nu am avut probleme... Acum la rulota actuala am plecat cu el de acasa fara sa-l racesc, insa alimentele le-am pus de la frigiderul de acasa, l-am dat pe 12V in mers si cand am ajuns in camping dupa vreo 7 ore de mers, pe aripioarele alea din aluminiu din frigider era bruma..., deci e clar ca merge si la rulota la fel ca la camper... Frigiderul este legat din fabrica pe circuitul care vine de la masina, nu are nicio treaba cu bateria rulotei... Eu cred ca ceva nu e in regula cu al tau..., ma indoiesc sa fie facut sa mearga pe 12V si sa nu aiba randament... Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Florin C. 72 Semnalează Publicat 7 Aprilie, 2018 La 4/7/2018 la 10:00, Dragos M a scris: Eu nu ma pricep prea mult la electrica dar din experienta iti pot spune ca la camper racit in prealabil la 220 V o noapte, in mers la 12 V racea si mentinea gheata in congelator tot drumul..., am mers si 2-3 zile cu el numai pe 12 v si nu am avut probleme... Acum la rulota actuala am plecat cu el de acasa fara sa-l racesc, insa alimentele le-am pus de la frigiderul de acasa, l-am dat pe 12V in mers si cand am ajuns in camping dupa vreo 7 ore de mers, pe aripioarele alea din aluminiu din frigider era bruma..., deci e clar ca merge si la rulota la fel ca la camper... Frigiderul este legat din fabrica pe circuitul care vine de la masina, nu are nicio treaba cu bateria rulotei... Eu cred ca ceva nu e in regula cu al tau..., ma indoiesc sa fie facut sa mearga pe 12V si sa nu aiba randament... Eu nu am incercat frigiderul pe 12v legat la masina, dar am vazut ca nu se aprinde becul din intrerupatorul de 12v cand rulota este decuplata si are doar bateria ei. Credeam ca e rezistenta de 12v arsa sau becul din intrerupator.Dar din ce spui acum sunt lamurit ; pe 12v merge numai cand e cuplat la masina. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Petre 151 Semnalează Publicat 7 Aprilie, 2018 ...la asa figider , asa consum. La "ditamai " figorifica ne mai uitam la cativa volti sau amperi.Bine ca merge Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Ionut C. 653 Semnalează Publicat 7 Aprilie, 2018 La autorulota, lungimea cablurilor de la bateria masinii pana la frigider este de maximum 3-4m. La rulota, la aceeasi lungime se adauga lungimea masinii, in plus mai apare un conector {priza masinii).Am explicat mai sus ca toate aceste pierderi duc la scaderea puterii rezistentei. Valoarea scazuta a tensiunii la bornele rezistentei se datoreaza rezistentei cablurilor. Pentru imbunatatire ar trebui verificata instalatia masinii, mai exact circuitul de 12V pentru alimentarea frigiderului. Acesta ar trebui sa aiba un cablu cu sectiunea de cel putin 4mmp (as pune chiar 6) de la baterie pana la priza, cablul de masa masa pentru frigider, in instalatia rulotei, sa fie separat si de sectiune minim 2, 5 mmp (as pune 4). Faptul ca tie iti scade tensiunea masurata pe circuitul bateriei rulotei ma face sa cred ca nu ai cablu separat de masa pentru frigider {de la priza masinii pana la borna rezistentei}. La 7, 7 V pe rezistenta, e normal sa ai putere scazuta, ea are 100 W la 12V. Restul puterii se disipa in cabluri, datorita efectului electrotermic, {efectul Joule}. Acesta consta in incalzirea corpurilor conductoare cand acestea sunt parcurse de un curent electric. Temperatura degajata de un conductor este direct proportionala cu patratul intensitatii curentului care il strabate si invers proportionala cu sectiunea conductorului. Acest efect este un fenomen de opunere la trecerea curentului prin conductoare iar caldura disipata reprezinta pierderi de energie ireversibile in cazul transportului. In cazul instalatiilor electrice se face o estimare a consumului si se dimensioneaza incat sa faca fata consumului. In cazul in care instalatia este subdimensionata vor aparea in primul rand pierderile de energie datorate disiparii de caldura prin efectul Joule, scaderea eficientei frigiderului datorita caderilor mari de tensiune pe conductoarele instalatiei. 1 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Gabriel Schuster 1.601 Semnalează Publicat 7 Aprilie, 2018 în urmă cu 3 ore, Petre a scris: ...la asa figider , asa consum. La "ditamai " figorifica ne mai uitam la cativa volti sau amperi.Bine ca merge Ideea este ca trebuie sa functioneze in parametrii, indiferent de marimea frigiderului. Altfel il tinem ca mobila si becul il folosim ca veioza!!! Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Klaudiu B 99 Semnalează Publicat 7 Aprilie, 2018 Citeam ce a scris Dragoș. Dacă e totul pe original si nu e umblat la instalația electrică, ar trebui să funcționeze foarte bine. Nu contează mărimea, greutatea , probabil are o rezistență de putere mai mare frigiderul despre care se face vorbire. Parerea mea e sa mergi la un service, sa l verifice . Apropo, la camperul ce il dețin, pe 12 volti functioneaza frigiderul numai cand e motorul pornit. Are lumina interioară cand nu e pornit motorul , dar ledul indicator de 12 volti se stinge. Asa parca era si la rulote. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Alexandru Sabau 9 Semnalează Publicat 7 Aprilie, 2018 La un current de 13.5 A din regulator panouri si o tensiune in pct. A de 9.7 V inseamna ca aveai un consum de 130 W numai pe panouri, dar asta la proba de a doua zi. Am inteles ca bateria rulotei este ajutata pe langa panouri solare (care noaptea n-au facut nicio branza) si de bateria masinii. In aceste conditii, asa cum spui si tu, frigiderul trebuia sa functioneze. Daca nu este vreo cauza banala - frigiderul nu a fost pornit pe 12 V sau a fost uitat cu usa deschisa, posibil sa fi pierdut amoniacul. Verifica daca mai merge pe una din sursele de alimentare alternativa (gaz sau 220 V). Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Traian M 505 Semnalează Publicat 7 Aprilie, 2018 Multumesc tuturor pentru sfaturi. Cablul de plus care vine de la bateria masinii pana la pinul 9 la priza de 13 pini e maxim de 2.5mm, e subtirel. Ma gandesc sa trag 2 cabluri groase solare de la bornele bateriei masinii pana la carlig unde sa pun mufe mc4, apoi la fel la rulota pun acelasi tip de cablu direct la frigider si cu mufe mc4 la protap, si le conectez cu celelate de la masina, cand vreau sa merg pe 12V. Mai pun pe acest circuit in rulota o siguranta automata bipolara de 16A. Ce parere aveti? Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Ionut C. 653 Semnalează Publicat 7 Aprilie, 2018 Nu e nevoie de siguranta bipolara in rulota (oricum ar trebui o siguranta pentru curent continuu, iar bipolara e pt 220Vca). Siguranta sa pui imediat langa baterie, inainte de cablul "solar", pentru protectie la un eventual scurtcircuit. Ai putea sa tragi doar un cablu, de la borna (+), minusul il iei de pe caroserie, de la cel mai apropiat surub de priza. Verifica instalatia rulotei, sa ai cabluri (+) si (-) separate doar pentru alimentarea frigiderului la 12V. Acestea trec printr-o siguranta in tabloul rulotei, deci n-ai nevoie de protectii suplimentare. Pastreaza circuitul cat mai scurt si cu cat mai putine legaturi. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Traian M 505 Semnalează Publicat 8 Aprilie, 2018 în urmă cu 10 ore, Ionut C. a scris: Nu e nevoie de siguranta bipolara in rulota (oricum ar trebui o siguranta pentru curent continuu, iar bipolara e pt 220Vca). Siguranta sa pui imediat langa baterie, inainte de cablul "solar", pentru protectie la un eventual scurtcircuit. Ai putea sa tragi doar un cablu, de la borna (+), minusul il iei de pe caroserie, de la cel mai apropiat surub de priza. Verifica instalatia rulotei, sa ai cabluri (+) si (-) separate doar pentru alimentarea frigiderului la 12V. Acestea trec printr-o siguranta in tabloul rulotei, deci n-ai nevoie de protectii suplimentare. Pastreaza circuitul cat mai scurt si cu cat mai putine legaturi. Minusul nu pot sa-l iau de pe sasiul rulotei? Ca ma gandesc ca face contact cu sasiul masinii prin carligul de remorcare? Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Ionut C. 653 Semnalează Publicat 8 Aprilie, 2018 Minusul trebuie tras prin cablu separat. Nici minusul circuitului de semnalizare nu este lăsat pe contactul mecanic intre carlig și cupla. Nu e o conexiune stabilă, are rezistență mare de contact. La priza cu 13 pini ai conectori de minus distincți. Trebuie legați conectori pentru fiecare în parte, respectând secțiunea. 1 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Popescu Ionut 126 Semnalează Publicat 16 Aprilie, 2018 Salutare. Am pe rulota un frigider Electrolux si functioneaza pe gaz si pe 220v foarte bine in schimb pe 12V nu functioneaza, l-am lasat o noapte intreaga si nimic, deci va trebui sa-l depanez si pentru asta am cateva intrebari: 1. Pot verifica in vreun fel rezistenta daca nu scot frigiderul de la locul lui? 2. Ce tip de rezistenta are pentru 12 volti si de unde pot cumpara una? Multumesc mult de ajutor. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Vintila Stelian 5 Semnalează Publicat 16 Aprilie, 2018 Stie cineva , ventilatoarele care se pun in spate la frigider la ce temperatura trebuie sa porneasca?Mersi. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Eugen David 3.263 Semnalează Publicat 16 Aprilie, 2018 Nu stiu la altii dar la mine la rulota merg "non stop"! Câteodată in nopțile răcoroase le mai opresc, toate 3 ori numai 2 și uiti.a varianta 1, Având montate 3 și nr legate 2 și 1! Cele 2 de pe grila superioară absorb aer cald si-l defilează afara, cel de pe grila inferioară aspiră are "rece" de afara si-l refuleaza înspre cele 2 calculatoare de pe grila superioară! Pe oricare dintre cele 3 cai de funcționare n-o sa ai ocazia sa fie suficient de rece sa poti sa opresti ventilatoarele! Dar la o, 25 Ah cat consuma unul dintre ele este 0, 75 Ah, total consum ventilatie frigider in cazul meu chiar ca nu-mi fac griji Nu stiu de ce ti faci tu? Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Florin C. 72 Semnalează Publicat 16 Aprilie, 2018 La 4/7/2018 la 22:47, Traian M a scris: Multumesc tuturor pentru sfaturi. Cablul de plus care vine de la bateria masinii pana la pinul 9 la priza de 13 pini e maxim de 2.5mm, e subtirel. Ma gandesc sa trag 2 cabluri groase solare de la bornele bateriei masinii pana la carlig unde sa pun mufe mc4, apoi la fel la rulota pun acelasi tip de cablu direct la frigider si cu mufe mc4 la protap, si le conectez cu celelate de la masina, cand vreau sa merg pe 12V. Mai pun pe acest circuit in rulota o siguranta automata bipolara de 16A. Ce parere aveti? No coment pentru indicatiile de montare cablu cu sectiunea de 4 sau 6 mm pentru frigider. In toate schemele pentru instalatiile electrice ale masinilor, studiate de mine, referitor la calculator trailer si priza carlig, cea mai groasa sectiune a unui fir era de 2, 5 mm. In nici una nu am vazut sa specifice nici macar 3 mm, dar mai ales 4-6 mm. Si era vorba de schemele cu instalatiile originale ale autoturismelor in cauza, respectiv ale fabricantilor de carlige , de exemplu westfalia. 1 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri